fbpx
kreta
Lifestyle,  zwiedzamy

Kreta – atrakcje turystyczne

Kreta to wyspa bardzo różnorodna (jak powiedziano nam w biurze podróży:P). Znajdziecie tam atrakcje turystyczne zarówno dla tych, którzy lubią poleniuchować, jak i dla tych, którzy chcieliby zobaczyć trochę historii. My na Krecie byliśmy pierwszy raz i muszę powiedzieć, że (jako ktoś kto zanudzi się na plaży) naprawdę mi się podobało!

Kreta

kreta atrakcje

Widzicie te zdjęcie powyżej? Naprawdę tak wyglądały plaże w miejscowości Agia Marina gdzie byliśmy. Plaże są szerokie i piaszczyste, a woda ciepła. Nie wiem jak wygląda to w innych miejscowościach turystycznych, ale tę konkretną bardzo polecam. Wybraliśmy hotel Santa Marina Beach, który mieści się przy samej plaży. Było spokojnie, kameralnie, bez tłumów (również na plaży). Jest to też dobre miejsce wypadowe do zwiedzenia kilku bardzo popularnych atrakcji turystycznych.

Kreta – atrakcje dla lubiących relaks

Ja w czasie zagranicznych wyjazdów lubię zwiedzać, zobaczyć jak najwięcej, nauczyć się i dowiedzieć ile się da. Tak też było podczas naszych dwóch ostatnich wyjazdów – do Włoch i do Andaluzji. Mój małżonek natomiast woli poleżeć na plaży (ale w cieniu!), poczytać książkę, trochę podrzemać 😛 Jak się można domyślić – nie jest łatwo to połączyć. Dlatego też tym razem przystałam na jego pomysł z wyjazdem na Kretę, bo podobno jest tam coś dla każdego. Stąd też taki podział atrakcji turystycznych w tym poście. Poniżej znajdziecie dwa miejsca, które przypadną do gustu lubiącym relaks. 🙂

Zatoka Balos

widok z fortecy

Jak już wcześniej wspominałam, plaże przy naszym hotelu były naprawdę super. Jeszcze nigdzie takiego spokoju nad samym morzem nie doświadczyłam. Mieliśmy jednak ochotę zobaczyć którąś z tych słynnych zatok z turkusową wodą. Do wyboru mieliśmy zatokę Balos i Elafonisi, które podobno są jednakowo piękne. Zdecydowaliśmy się na tę pierwszą.

rejs i wyspa Gramvousa
widoki z fortecy
laguna Balos

Wycieczka składała się z godzinnego rejsu wzdłuż północnego wybrzeża i przybicia na wyspę Gramvousa. Tam do wyboru mamy dwie opcje – położyć się na małej plaży z niesamowicie turkusową wodą lub wspiąć się na wzgórze. 137 metrów ponad plażą stoi wenecka forteca z XVIw, z której roztaczają się niesamowite widoki na zatokę Balos. Ścieżka na górę ma jakiś metr szerokości, więc trzeba iść gęsiego. Miejscami jest dosyć stromo, a wejście zajmuje jakieś 20minut. Mimo to, myślę, że naprawdę warto, widoki są po prostu niewiarygodne!

Po wizycie na Gramvousie prom płynie jakiś kwadrans do laguny Balos. Tam znajdziecie cudownie błękitną wodę z jednej strony i (za pasem plaży) rozlewisko z cieplutką wodą (zdj. powyżej to właśnie te rozlewisko).

Gramvousa
ścieżka na fortecę
ruiny fortecy i laguna Balos

Wyspa Elafonisi

To tam znajdziecie słynną różową plażę – my niestety nie mieliśmy okazji zobaczyć na własne oczy i ocenić czy rzeczywiście jest tak pięknie jak mówią. 😉 Zostawiamy sobie te miejsce na następny raz, bo pewnie kiedyś na Kretę będziemy chcieli wrócić. Jeśli byliście tam osobiście dajcie znać czy warto! 🙂 Zdjęcie powyżej przedstawia właśnie tę plażę.

Kreta – atrakcje dla lubiących zwiedzać

Jako kompromis do leżenia na plaży wyciągnęłam męża na dwie wycieczki ze zwiedzaniem. Pani w biurze podróży miała rację – dla mnie, lubiącej historię, też na Krecie się coś znalazło. 🙂

Chania

Miejscowość Agia Marina, w której mieszkaliśmy mieści się tylko 8km od miasta Chania – dawnej stolicy Krety. Miasto te uważane jest za najpiękniejsze na wyspie. Znajdziecie tam wąskie, urokliwe uliczki pełne koloru i piękną przystań ze starymi dokami (powyżej). Do miasta można dojechać autobusem miejskim jeżdżącym co kilkanaście minut. Z dworca do starej części miasta dzieli nas zaledwie krótki spacer. Warto przejść się wzdłuż całego nabrzeża, zobaczyć meczet, doki i piękną latarnię morską. Ciekawym miejscem jest też stary targ, gdzie znajdziecie wiele produktów regionalnych i pamiątki dla turystów 😉

Wszystkie zdjęcia poniżej zrobiłam w Chanii.

Pałac Knossos i Heraklion

Pałac Knossos jest podobno drugim pod względem popularności miejscem turystycznym w Grecji (zaraz po Akropolu). Przed wyjazdem nie sprawdzałam wcześniej jak te miejsce wygląda. Spodziewałam się skromniejszej wersji hiszpańskiego pałacu Alhambra 😛 (przeczytacie o nim w poście o Andaluzji). Byłam, więc troszkę rozczarowana kiedy dojechaliśmy na miejsce. Pałac w Knossos powstał jakieś 7tys. lat temu i obecnie są to głównie ruiny z kilkoma zrekonstruowanymi miejscami.

Zastanawiacie się teraz pewnie ”czy warto?”. Moim zdaniem wizyta w Knossos z przewodnikiem jest jak najbardziej godna polecenia. Podobało się nawet mężowi mojemu, który zazwyczaj nieszczególnie takie rzeczy lubi. 😛 Przewodnik opowiedział mnóstwo niesamowitych historii i wydarzeń wiążących się z tym miejscem i nietrudno było sobie wyobrazić jak kiedyś wyglądał. Uwierzycie, że miał 1500 pomieszczeń na kilku poziomach?! To tam zasiadał mitologiczny król Minos. Tam wg.mitów mieszkał Minotaur! 😀 I to stamtąd na skrzydłach z wosku i piór uciekli Dedal i Ikar.

Będąc w Knossos trzeba koniecznie odwiedzić stolicę wyspy – Heraklion. Kupując bilet do Knossos można wybrać bilet łączony, dający wstęp do muzeum archeologicznego w Heraklionie. To tam znajdziecie wszystko co z pałacu wydobyto. I znowu, przewodnik opowiadający o tych przedmiotach poniżej to skarb. 😉 Zwykle takie muzea większość przechodzi dość szybko, rzadko komu chce się czytać wszystkie podpisy. Przewodnik wybierze to co najważniejsze i opowie o rzeczach, których w podpisach nie znajdziecie 😉

skok młodego chłopca przez byka – prawdopodobnie rytuał inicjacji w dorosłość

Wąwóz Samaria

Dla lubiących baaardzo aktywny wypoczynek dobrym pomysłem jest też wyjazd do wąwozu Samaria. To najdłuższy wąwóz w Europie – ma aż 18km. Wycieczkę można rozpocząć od wyjazdu na płaskowyż Omfalos i stamtąd zejść do wąwozu kamiennymi stopniami wykutymi w zboczu. My tego miejsca nie zwiedziliśmy osobiście, zabrakło czasu 😛

Jak widać, wybór atrakcji turystycznych na Krecie jest dość duży 🙂 Będąc tam tydzień spokojnie znajdziecie zajęcie dla wszystkich gustów. 🙂 Jestem bardzo ciekawa czy mieliście już okazję tę wyspę odwiedzić – jak wrażenia?